1670 - SERIAL


 

Obłędna satyra na polskie społeczeństwo, a szczególnie na  szlachtę drugiej połowy XVII wieku.

W małej wsi Adamczycho, szlachcic Jan Paweł, właściciel mniejszej połowy wsi, przedstawia nam codzienne życie przeciętnej szlachetnej rodziny. Oprowadza nas po swoich włościach, pokazuje członków rodziny oraz swój dobytek i służących mu chłopów. Bohater chce być najsłynniejszym Janem Pawłem w Polsce i dlatego usilnie dąży do poklasku i uznania wśród innych szlachciców. Stawia przy tym na swe pochodzenie, odwołuje się do tradycji rodu i wszelkich sarmackich obyczajów. Niestety, codzienne życie usiane jest licznymi problemami, zwłaszcza w kręgu najbliższych: córki Anieli - feministki, walczącej o prawa chłopów i szerzącej ekologiczne poglądy, synu Stanisławie - muzyku i hulace, drugiemu synowi Jakubowi – księdzu, który wszędzie szuka możliwości zarobku oraz małomównej małżonce Zofii, spędzającej czas głownie na leżeniu krzyżem na ziemi... .

Jakby tego było mało do tego dochodzą jeszcze utarczki z sąsiadem Andrzejem (tym od większej połowy wsi), problemy z chłopami i przyjezdnymi.

Sposób w jaki przedstawiony zostaje tu świat to jest proszę Państwa mistrzostwo świata! Jeszcze nie oglądaliście tak dobrej satyry o naszym kraju! Można by ją porównać może do Norsemen (jeśli ktoś oglądał).

Serial aż kipi do odwołań do kultury czy literatury i to nie tylko tej historycznej. Mamy więc kłótnię z sąsiadem niczym z Samych Swoich, pojawia się ksiądz Żmij z Sandomierza, a stereotyp spiskującego Żyda zostaje odwrócony na nice jak zresztą mnóstwo innych przesądów. Wszystko zaś kończy polskie wesele, na którym wbicie komuś noża w plecy po prostu się zdarza… .

Oglądałam i płakałam ze śmiechu wyłapując co chwilę obśmiewany motyw i rzucane aluzje. Dodam, że serial ma naprawdę wartką akcje i poza tym, że świetnie się przy nim bawiłam, to naprawdę porwała mnie fabuła i z ciekawością ją śledziłam.

Ogromne brawa dla aktorów, zwłaszcza Bartłomieja Topy i Katarzyny Herman, choć przyznać trzeba, że wszystkie kreacje były świetne.

Serdecznie polecam na zimowe wieczory, zwłaszcza dla wielbicieli satyry J

Komentarze

Ja również jestem nim zachwycona!

Asia :)

Popularne posty z tego bloga

WYSPA TAJEMNIC, MARTIN SCORSESE

TYLKO ONA ZOSTAŁA, RILEY SAGER