KARTKA Z KALENDARZA- DZIEŃ WINDY
Dźwig, wyciąg pionowy[1],
potocznie winda – zainstalowana na stałe dźwignica, poruszająca się wzdłuż prowadnic w pionowym lub pochylonym szybie
dźwigowym, służąca do transportu osób lub towarów[1][2].
Dźwig składa się z kabiny lub podstawy ładunkowej, prowadzonej w szybie
zazwyczaj przy użyciu cięgien (lin
stalowych) lub, rzadziej, przy użyciu innych sztywnych mechanizmów takich jak śruby, zębatki lub siłowniki[1].
Kabinę dźwigu z cięgnami łączy zawiesie (wahakowe
lub sprężynowe), które w przypadku obluzowania lub zerwania jednego z cięgien
działa na chwytacze (zazwyczaj klinowe), które
unieruchamiają kabinę (lub przeciwwagę) oraz odłączają napęd dźwigu
(z reguły elektryczny)[1].
Pierwsza historyczna wzmianka dotycząca dźwigu to praca rzymskiego
architekta, Witruwiusza, w której
znajdują się informacje o dźwigu zbudowanym przez Archimedesa (287–212 r. p.n.e.)[3].
Niektóre źródła z późniejszych okresów historycznych opisują dźwigi jako kabinę
zawieszoną na konopnym sznurku, napędzanym ręcznie lub przez zwierzęta.
Dźwigi były powszechnie wykorzystywane przez starożytnych
Rzymian, którzy budowali je w pałacach patrycjuszy rzymskich oraz w domach
czynszowych. W pałacu cesarza Nerona Domus Aurea,
wybudowanym w 64 r. n.e. zabudowany był dźwig o wysokości podnoszenia 40 m,
kabinie wykonanej z drewna sandałowego, poruszającej się w szybie po czterech
twardych, drewnianych prowadnicach[4]. Już w tamtym okresie
przewidziane były osobliwe środki bezpieczeństwa na wypadek zerwania się liny
dźwigu, takie jak skórzana poduszka wypełniona powietrzem, umieszczona pod
kabiną, która amortyzowała spadek kabiny w przypadku zerwania się lin nośnych[4].
W rzymskim Koloseum, wybudowanym w
latach 75–80 n.e., zamontowanych było 12 dużych dźwigów służących do
przewożenia widzów[4].
Pierwszy sprawny dźwig osobowy, napędzany silnikiem parowym, skonstruował i
zaprezentował Elisha Otis podczas
światowej wystawy w 1853 roku. Cztery lata później urządzenie tego typu
zainstalowano w domu towarowym w Nowym Jorku[1].
W 1880 roku Werner von
Siemens po raz pierwszy do napędu dźwigu szybowego zastosował
silnik elektryczny[1].
W 1889 roku dźwigi Otisa zainstalowano w wieży Eiffla, następnie w nowojorskich
drapaczach chmur – Woolworth
Building (1913) i Empire State
Building (1931)[2].
Współcześnie produkowane dźwigi szybowe wyposażane są w sterowanie
automatyczne, które zapewnia zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę eksploatacji.
Wyróżnia się dźwigi: osobowe, szpitalne, towarowo-osobowe i towarowe.
Szczególnym typem dźwigu szybowego są dźwigi kopalniane nazywane wyciągami
szybowymi[1].
Instalowane w wysokościowcach dźwigi
ekspresowe osiągają wysokie prędkości jazdy, często przekraczające 10 m/s[1].
Coraz częściej montuje się dźwigi hydrauliczne[2] oraz
dźwigi o napędzie elektrycznym pozbawione maszynowni (nadszybia).
* Źródło -Wikipedia
Dziękujemy Rzymianom oraz panu Otisowi za windę!
Dzięki ich pomysłowości nie musimy dźwigać na górę po schodach: wózka dziecięcego, czasem mebli, czy po prostu większych zakupów. Jednak najbardziej za to, że dzięki windzie osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich lub po prostu mające problem z chodzeniem, mogą swobodnie poruszać się między piętrami.
Komentarze