CZTERY TYTUŁY O ŚMIERCI

Wiem, że niektórym może się to wydać straszne, może dziwne, ale od czasu do czasu lubię poczytać książki na temat śmierci i wszystkiego co się z tym wiąże. Wynika to poniekąd z ciekawości, poniekąd z chęci oswojenia tematu. Pierwszą książką, która zwróciła moją uwagę były Nekrosytuacje. Perełki z życia grabarza Guillaume Bailly. Francuskie dzieło, składające się z krótkich opisów wydarzeń, które przytrafiają się grabarzom. Lektura, która otworzyła mi oczy na temat tego zawodu w ogóle.


 

Poza barwnymi opisami, tekst przeplatany jest krótkimi historyjkami w ramkach, które uświadamiają nam mity, żarty i ciekawostki na temat zawodu grabarza. Książkę bardzo szybko i przyjemnie się czyta. Nie przygnębia, nie ciąży tematem.

Idąc za ciosem, zmówiłam sobie Rozmowy na trzech grabarzy i jedną śmierć Tomasza Kowalskiego. Niestety ta pozycja mnie rozczarowała. Tym razem mamy do czynienia z trzema grabarzami: Tomaszem, Ryśkiem i Młodym, którzy pracują na cmentarzu w Ponurej. Odwiedza ich Śmierć oraz wampir Wincenty, który jest alkoholikiem i menelem. Pojawia się też sam Jezus! Tematy o których rozmawiają to luźne refleksje na temat śmierci, religii, patriotyzmu itd. A wszystko to w oparach wódki i w kłębach papierosowego dymu. Ogólnie książka jest bardziej o nas Polakach i naszych wadach niż o śmierci. Nie podobał mi się ani jej język, ani stworzone postaci, nie urzekły mnie historie. Książka wydała mi się męcząca i nudna.

Grochów Andrzeja Stasiuka wysłuchałam jako audiobook. Na książkę składają się cztery opowiadania: o babce, o psie, o pewnym pisarzu oraz o przyjacielu. Wszyscy czworo umarli. Pamięć o nich i o ich żegnaniu się z życiem, narrator opisuje w tak namacalny i piękny sposób, że słucha się tych opowiadań spokojnie i ciepło, choć traktują przecież o śmierci. Być może to zasługa szczegółowych opisów ludzi, zwierząt i miejsc, a także wspomnień z nimi związanych, posługiwania się językiem bliskim naturze i dosadnym. Śmierć ukazana tu jest jako coś zwyczajnego i naturalnego, co zawsze musi nastąpić na końcu. Jedna z piękniejszych książek o śmierci i umieraniu.

Jeśli natomiast chcecie się dowiedzieć czym zajmują się tanatokosmetolodzy, jaka jest rola towarzyszki w żałobie oraz kto sprząta po zmarłych, przeczytajcie Wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim umrzesz. Tajemnice branży pogrzebowej Małgorzaty Węglarz. Książka stanowi bardzo dobre kompendium na temat śmierci. Pozycję stanowią wywiady z pracownikami zakładów pogrzebowych, krematoriów, hospicjów, balsamistów itd., rozmowy z towarzyszką śmierci i z mistrzami ceremonii. Książka porusza nie tylko najważniejsze zagadnienia formalne dotyczące pogrzebu ale też psychologiczne aspekty żałoby i cierpienia po starcie ukochanej osoby. Ponadto wskazuje nam miejsca i osoby, do których możemy się zwróci w razie potrzeby. Bardzo wiele się z tej książki dowiedziałam. Utwierdziła mnie też w przekonaniu, że warto o śmierci mówić, rozmawiać i tym samym oswajać ją.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

WYSPA TAJEMNIC, MARTIN SCORSESE

1670 - SERIAL

TYLKO ONA ZOSTAŁA, RILEY SAGER