TY PÓJDZIESZ GÓRĄ

Od pewnego czasu przygotowujemy się do spotkania na temat twórczości Wisławy Szymborskiej (spotkanie w Klubie Czytelniczym już w najbliższą środę!) i czytając jej wiersze natknęłam się na wiersz Zakochani. Zatrzymałam się przy nim na dłużej z powodu cytatu jaki jest zawarty w pierwszej strofie:

  


Jest nam tak ci­cho, że sły­szy­my
pio­sen­kę za­śpie­wa­ną wczo­raj:
"Ty pój­dziesz górą, a ja do­li­ną..."
Cho­ciaż sły­szy­my - nie wie­rzy­my.[1]


 

Wiedziałam, że już gdzieś to słyszałam…początkowo skojarzyłam z Kochankami z Marony Jarosława Iwaszkiewicza ale to nie było to. W końcu znalazłam, że fragment tej ludowej pieśni znajduje się w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Przeszukałam wszystkie śpiewniki i encyklopedie muzyczne ale nigdzie tego utworu w oryginale nie było. Dopiero na stronie Śląskiej Bibliotece Cyfrowej dotarłam do tekstu wraz z zapisem nutowym. Z jakiegoś powodu słowa tej pieśni tkwią mi w głowie i dlatego postanowiłam je tu przytoczyć:

 



Ty pójdziesz górą, ty pójdziesz górą,
a ja doliną,
ty zakwitniesz różą, ty zakwitniesz różą,
a ja kaliną.


Ty pójdziesz drogą, ty pójdziesz drogą,
a ja polami,
ty się zmyjesz wodą, ty się zmyjesz wodą,
ja mymi łzami.[2]



Prawda, że niosą w sobie jakąś wolność?

 

 



[1] Szymborska W., Miłość szczęśliwa i inne wiersze, Kraków: Wydawnictwo a5 2007, s. 6.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

WYSPA TAJEMNIC, MARTIN SCORSESE

1670 - SERIAL

TYLKO ONA ZOSTAŁA, RILEY SAGER