PALCEM PO SŁOWNIKU - PAT, RYNEK PATOWY

 

PAT, RYNEK PATOWY ( stalemate, stalemated market) – rynek skostniały, na którym panuje stagnacja pod względem udziałów, oczekiwania klientów są sztywne, a innowacja zanikła. Niektórzy autorzy (np. Kenichi – Ohmae) twierdzą, że zdobywanie ( czy choćby utrzymywanie) udziału w rynku patowym jest kosztowne, toteż najlepszą strategią jest przeprowadzenie „żniw” - wyprzedaż udziału za gotówkę, by reinwestować ją w rynek bardziej obiecujący.


 Argumentuje się również, że jedyną alternatywną strategią jest dokonanie poważnej innowacji, która mogłaby przekształcić rynek. Transformacja za pomocą innowacji na ogół rzeczywiście jest dobrym pomysłem, godnym zalecenia, zwłaszcza średniakowi na rynku. Nie ma jednak zbyt wielu empirycznych dowodów świadczących, że rynek patowy musi być nierentowny dla lidera, szczególnie jeśli inni gracze oddają rynek. Koncepcja pata na rynku, podobnie jak branży schyłkowej, jest wątpliwa.

 

* Słownik zarządzania i finansów ( Narzędzia, terminy, techniki od A do Z), Richard Koch


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

WYSPA TAJEMNIC, MARTIN SCORSESE

1670 - SERIAL

TYLKO ONA ZOSTAŁA, RILEY SAGER